onsdag, oktober 22, 2008

Iguazu, Brasilien og Paraguay

Efter mange overvejelser frem og tilbage om, om vi skulle bruge vores sidste dage inden Buenos Aires paa at tage helt sydpaa i Patagonien (hvor der er temmelig vinteragtigt for tiden) og se en gletcher eller nordpaa og se Iguazu-vandfaldene, vandt Iguazu og varmen! For at kunne naa det koebte vi to flybilletter fra Puerto Madryn, saa loerdag aften floej vi foerst til Buenos Aires og derfra videre tidligt naeste morgen til Iguazu (vi havde 4 timer i lufthavnen imellemtiden - heldigvis blev det sommertid den nat, saa vi mistede en time).

Det man tager hertil for, er at se Iguazu-vandfaldene, som er et kaempe kompleks af vandfald paa graensen mellem Brasilien og Argentina. Man kan se dem fra begge sider, og det anbefales at man ser det fra begge, fordi det er meget forskelligt. Fra Brasilien har man et rigtig godt overblik, mens man fra Argentina kommer helt taet paa.

Soendag var vi meget traette efter en nat i fly og lufthavne, saa vi slappede af og tog et svoemmetur i poolen paa vores hostel - rigtig laekkert!

Mandag tog vi paa en tur for at se faldene fra den brasilianske side. Vi blev hentet paa vores hostel og koert til graensen, hvor vi ventede en evighed paa at chaufoeren fik os ud af Argentina. Ind i Brasilien gik let og vi blev ikke engang registreret, fordi vi skulle ud igen samme dag. Herfra koerte vi til Paraguay, hvor vi skulle se en daemning/vandkraftvaerk, Itaipu. Det er et kaempe anlaeg, hvor de, ifoelge en temmelig 80-agtig film vi saa, producerer 75% af Paraguays energi og 25% af Brasiliens energi. Det var ligesom at komme til Oesteuropa, at komme ind der. Vi fik vist en meget gammel film og blev derefter koert rundt i bus i 45 min., men en guide der snakkede en masse paa spansk i en mikrofon, som ikke virkede - ikke umiddelbart et hit.

Derefter havde vi 1 times fri shopping i Paraguay. Elektronik var meget billigt, men desvaerre ikke saa nemt, at slaebe med hjem. Det var temmelig kaotisk og meget Peu-agtigt i forhold til Argentina. Faktisk kunne vi maerke allerede, da vi krydsede graensen fra Brasilien at det var helt anderledes og mere Sydamerikansk.

Efter en god frokost blev vi koert ud til vandfaldene, hvor vi gik et par kilometer langs floden og saa det ene fald efter det andet. De blev stoerre og stoerre, og det var rigtig flot og imponerende.

Tirsdag saa vi faldende fra den argentinske side. Efter en lidt ringe tur dagen foer valgte vi at goere det selv. Det var temmelig nemt, da man bare skulle med den offentlige bus ud til parken og derefter kunne vi gaa rundt selv. Det var noget anderledes en dagen foer. Vi kom meget taettere paa, og ved et af faldende kunne man komme saa taet paa, hvor det ramte, at man blev helt gennembloedt af vandsproejt. Ganske vildt! Vi sluttede af ude ved det stoerste fald hvor man kunne staa ved toppen og se de store vandmaengder vaelte ned.

I dag er sidste dag i Iguazu og i aften tager en 18-timers bus til Buenos Aires. Vejret her har vaeret 30ºC og sol alle dage bortset fra i dag, hvor det regner, saa det er godt nok vi skal herfra.