torsdag, oktober 30, 2008

Buenos Aires

Sidste stop paa vores rejse var Buenos Aires. Her ankom vi torsdag d. 23 efter at have vaeret oppe i varme Iguazu. Natbussen var den bedste vi havde proevet indtil videre og den ankom en halv time for tidligt. Vi havde bestilt et hostel paa forhaand og tog direkte derhen med 'subte' (metroen) - dejlig nemt.
Torsdag brugte vi paa at gaa rundt i centrum og finde ud af hvad det var for et sted vi var havnet. Et rigtig godt sted viste det sig! Byen er meget europaeisk og saa var vejret godt. Og skoent at man kunne faa de ting man havde brug for og ikke kun underlige lokale ting og sager.
Fredag gik vi ud i et omraade, der hedder Palermo viejo, hvor der var en masse gode og sjove smaa butikker, saa vi fik for foerste gang paa turen brugt en masse penge paa toej og andre gode ting (oereringe mest..).
Loerdag ankom Mark, vores irske ven, som vi har moedt tidligere i Chile, Salta og Bariloche. Vi moedte ham paa hostellet og aftalte at spise sammen om aftenen. Dagen brugte vi paa at tage paa 2 forskellige markeder, som dog desvaerre ikke var saerlig interessante. Vi fik ogsaa undersoegt baadbussen til Uruguay, da planen var at tage en tur dertil i loebet af ugen. De blev senere droppet, da tanket om at pakke tasken og tage afsted endnu engang ikke var saa tillokkende - og en for en dagstur var billetten lidt dyr (ca. 500 pesos (900 kr.) pr. mand) og lang (det tog 3 timer med baaden hver vej).
Soendag stod den paa 'futbol'. Vi havde koebt billetter til Boca juniors - Rosario central paa Bocas stadion, som skulle vaere det bedste sted i Argentina at se fodbold. Det var en stor oplevelse at se argentinerne se fodbold og heldigvis vandt Boca 2-1. Boca ligger i det omraade i BA, der hedder La Boca, som er et arbejderkvarter og folk er generelt fattige og meget vilde med fodbold. Det er Maradonas gamle klub, og ham var de meget stolte af. Han har sin egen loge paa stadion, men han var ikke lige til kamp den søndag.
Mandag var vi i San Telmo, som er et gammelt rigt kvarter, som nu er et rigtig hyggeligt omraade med caféer, tango paa pladserne og smaa butikker. Om aftenen skulle vi paa pubcrawl, som var arrangeret paa vores hostel, sammen med Mark. Det var sjovt at komme lidt i byen og proeve en fernet branca og cola, deres (alkoholiske) national drik (efter 'Mate').
Tirsdag var vi lidt traette, men tog paa en city-tour paa cykel. Vi var 7 msk. og en guide, der var god til engelsk, der koerte rundt i byen og saa forskellige omraader (La Boca, San Telmo, Puerto Madero og centro). Det var en rigtig god maade at faa lidt at vide om byen og komme lidt rundt uden at sidde i en bus.
Nu synes vi efterhaanden vi havde set de fleste interessante omraader i byen, men onsdag gik vi nordpaa langs en rute, som man ogsaa kunne have valgt paa den guidede cykel-tur. Det var et lidt halv-kedeligt omraade, saa vi gik ikke samme vej tilbage, men gik i stedet op til Palermo viejo, hvor vi blev indtil aften, fordi der ligger man gode restauranter der. Vi fik god, men (efter argentinske standarder) dyr mad, inden vi tog 'subten' hjem efter en lang, men hyggelig dag.
Torsdag gik vi paa jagt efter noget vin vi kunne tage med hjem. Vi havde taenkt at tage en del med, men Mark mindende os om, at vi kun maatte tage 2 L. med hver, fordi vi havde rejst uden for EU. (Vi overvejede om vi mon kunne lade som om vi var i EU, da vi hele tiden fik sms'er i Argentina, hvor der stod: "Velkommen til EU" og saa en masse om priser..). Saa vi koebte kun 6 flasker og fik den pakket ned, saa vi haabede de ville overleve hjemrejsen (hvilket det gjorde!).
Vi havde i Cordoba moedt to danskere, Christa og Jonas, som vi havde aftalt at moedes med i BA og drikke lidt roedvin. Det var dog ikke lykkedes os at aftale noget, da vi kommunikerede via facebook og ikke altid havde super internet-adgang. Men tilfaeldigvis moedte vi den torsdag, da vi gik nede ved kanalen og de pludselig raabte efter os. Saa vi brugte resten af eftermiddagen paa at drikke kaffe, cola og oel sammen med dem og Jonas' far, der var paa besoeg - hyggeligt.
Om aftenen skulle vi ud og spise med Mark og 'fejre' hans sidste dag, da han skulle flyve hjem fredag efter naesten 1 aars rejse. Vi tog igen til Palermo viejo og fik masser af mad paa en rigtig god restaurant. Vi fik anbefalet af tjeneren kunne at bestille 2 retter til 3 pers. og det var en god idé, for vi kunne alligevel ikke spise op. Men vi fik super koed og en masse smaa skaale med diverse tilbehoer.
Fredag morgen tog vi afsked med Mark og gjorde os klar til at tage hjem. Dvs. noed dagen med god mad, sol og kaffe, inden vi pakkede alle vores ting. Lidt underligt, men ogsaa rart at skulle sige farvel til rygsaekken! Om aftenen spise vi paa en restaurant i en musikbutik, hvor der var live-jazz. Det var en super maade at afslutte en super ferie!