fredag, september 19, 2008

Lake Titicaca

Efter en nat i Cusco hos Lucy og Ricardo (de havde givet os noeglen med paa jungle-tur, saa vi bare kunne komme tilbage-rigtig soedt at dem) er vi nu i Puno, som ligger ca. 400 km. syd for Cusco. Alligevel tog det 9 timer at komme herned, men det var nu fordi vi tog en turist-bus med nogle stop undervejs. Bl.a. saa vi en kirke, en inka-ruin og et museum om pre-inka-folket. Ganske fin tur, men med en lidt overfrisk guide. Her i Puno fandt vi et hotel, som ogsaa lige kunne saelge ture paa Lake Titicaca. Det var super, for det var kun fordi vi ville paa tur paa soen at vi tog hertil. Onsdag morgen blev vi samlet op paa hotellet, koert ned til havnen og sejlet ud paa nogle flydende oeer, Uros, som kun er lavet af siv. Det var rigtig flot og fuldstaendig anderledes end nogen andet vi nogensinde har set. Her boede eftersigende folk, og der var baade skole og maaske ogsaa et lille hospital (sagde guiden). Lucy havde dog fortalt os, at folkene bor i Puno og bare tager derud om dagen for turisterne. Vi ved ikke helt hvad vi tror, for de havde solceller saa de kunne se fjernsyn og taende lys. Uanset hvad, var det et flot syn. Derefter sejlede vi i 3 timer til en anden oe, Amantani, hvor vi skulle overnatte. Paa kajen ventede en masse kvinder og saa fik vi allesammen tildelt en, hos hvem vi saa skulle bo. Vi kom til at bo hos en aeldre dame, Joanna og hendes mand Jose. De var rigtig soede og vaerelset var fint. De kunne heldigvis lidt spansk (de taler nemlig quechua paa oeerne) saa vi lige kunne kommunikere det mest noedvendige. Der var ikke lys eller vand, men et lokum i gaarden som vi delte med naboen (som var deres datter og hendes familie). Ude i gaarden var de ved at lave mursten til et nyt koekken af mudder og straa. Hos familien fik vi frokost (suppe, kartoffel, stegt ost og noget der var en blanding mellem en kartoffel og en gulerod) inden vi skulle paa en gaatur op til toppen af oeen, hvor der var et tempel og en rigtig fin solnedgang. Tilbage hos familien fik vi uventet besoeg af datterens to boern som ville lege med os. Drengen havde to kapsler med og saa skulle man skyde efter hinandens kapsel. Pigen legede mest med vores stearinlys og forsoegte at laere mig nogle klappelege - ret komisk faktisk. Aftensmaden blev serveret i koekkenet og bestod af suppe, ris og kartofler og noget te, der hed muña (minder lidt om mynte, og var da ogsaa nogle grene de plukkede udenfor). Koekkenet var et lille hus med et baal og et bord (kun til turisterne, familien sad paa en betodklods i hjoernet, som nok ogsaa var koekkenbordet).
Om aftenen var der fest i 'byen' og vi blev iklaedt deres toej, rigtig fine var vi. Der blev taendt et baal og 2 drenge spillede tromme og floejte, og saa var det bare at gaa igang med at danse. Det var ret sjovt at se alle os fjollede turister i deres traditionelle toej.

Naeste morgen fik vi pandekager til morgenmad inden vi skulle ned og med baaden. Kl. 8 sejlede vi over til en anden oe, Tanquile, hvor vi gik lidt rundt og spiste frokost inden vi skulle med baaden tilbage til Puno. En af de andre beskrev oeen temmelig godt: 'This is the most boring island I have ever been to'. Bortset fra det var det en rigtig godt tur og en oplevelse at bo hos familien. Men vi glaedede os til at vaske haender - vi havde ikke set andet en soe-vand paa turen.