tirsdag, september 16, 2008

Jungletur

Vi havde hjemmefra koebt en jungletur med GAP (samme firma som vandreturen) og loerdag tog vi flyet til Puerto Maldonado, hvor vi blev samlet op i lufthavnen og koert til et "kontor" naer lufthavnen. Vi var lidt i tvivl i starten om det var rigtigt, for der stod ikke GAP nogle steder og det blev heller ikke naevnt. Paa kontoret (som bare var en hytte) samlede de alle folk der skulle i junglen og det viste sig at folk kom fra forskellige rejsebureauer. Efter lidt ventetid skulle vi med en bus til havnen, hvor vores baad gik fra. Det var en 45 minutters koeretur, som sikkert havde vaeret noget hurtigere hvis ikke det havde vaeret en hullet jordvej hele vejen. Det regnede den dag, saa det hjalp heller ikke paa hastigheden og vi var lidt bekymrede for vores bagage var paa taget. Fra havnen skulle vi med en lille baad, som de kaldte en motoriseret kano, til vores jungle hytter. Vi kunne dog vaere ca. 20 mennesker i kanoen + bagage, saa den var ikke helt saa lille som en kano, men den var lige saa ustabil.

Da vi efter 45 min. var fremme kunne man ikke se nogen hytter, kun en trappe. Hytterne laa ca. 10 minutters gang fra floden og vi blev budt velkommen med friskpresset juice. Det gik hurtigt op for os at det ikke var som paa vandreturen med liggeunderlag, kolde naetter og haardt arbejde. Dette var mere luxus. Vi fik et vaerelse med eget toilet/bad, to store senge og haengekoeje. Der var ingen stroem paa vaerelserne, sa det blev brugt petroliumslamper og sterinlys. Der var ingen doer, kun et stykke stof. Og der var ingen vinduer, kun en stor aabning ud til junglen.

Selv lodgen bestod at en masse vaerelser, et afslapningsomraade med sofaer og haengekoejer, en bar og et spiserum. Derudover var der koekken og rum til guider et sted bagved, hvor vi ikke kom om.
Vores guide hed Johan og vores gruppe var paa otte personer. Fire unge amerikanere (et aegtepar og et soeskendepar), et aeldre schweizisk aegtepar og os. Det var en god gruppe selvom schweizerne havde svaert ved engelsk, men saa fik vi oevet vores tyske lidt. Vi fik dog aldrig samme gode forhold til denne gruppe som til den paa vandreturen.
Den foerste dag var vi paa en lille vandretur til et taarn de havde i naerheden. Derfra kunne vi se ud over junglen og se floden. Vi blev i taarnet og saa en flot solnedgang inden vi i moerke gik tilbage til aftensmad.

Aftensmaden (og de andre maaltider) var buffet, selvom der kun var tre retter. Baade frokost og aftensmad bestod af suppe, en hovedret med koed, ris, kartofler og salat, og et dessert som oftest var kage. Morgenmaden var yoghurt, frugt, muesli, broed, marmelade, pandekager og en slags groed. Saa alt i alt saerdeles ok mad. Selvspisesalen var om aftenen kun oplyst af stearinlys paa bordene og oppe under loftet. Dem oppe under loftet gav naesten en hel Harry Potter agtig stemning.

Den naeste dag skulle vi op kl. 4 for at tage hen paa en soe som var bedste at se om morgenen. Paa soen sejlede vi paa en katemaran kano uden moter. Til at starte med saa vi en masse forskellige fugle, men vi var (ifoelge guiderne) saa heldige ogsaa at se oddere. De komme ikke rigtig taet paa, men i kikkerten kunne man se at de fangede og spiste fisk. Vi saa ogsaa en krokodille-lignende ting, som de kaldte en cayman. I slutningen af turen fiskede vi ogsaa efter piratfisk, men vi fangede desvaaerre ikke nogen, hvilket (ifoelge guiderne) var unormalt. Vi var hjemme igen allerede inden 11, saa der var tid til at faa sovet lidt. Om eftermiddagen besoegte vi shamanens have, hvor vi fik introduktion til mange forskellige planter og deres virke. Til slut var der proevesmagning af tre forskellige medicener. En energidrik, en mod impotens og en mod alt fra kraeft til nyrebetaendelse. Ganske underholdende, men vi skulle ikke have noget med hjem.

Den sidste hele dag var vi paa to lange (ca. 3-4 timer hver) vandreture og en kort. Den foerste var til en hytte ved floden, hvorfra man kunne se papegoejer. Der var forskellige slags og de var forholdvis taet paa. Men man skulle vaere meget stille for ikke at skraemme dem vaek og der gik ikke saa lang tid inden de havde hoert os. Desvaerre.

Den anden var ud til et udkigspunkt, hvor vi paa vejen saa en masse aber. Vi saa tre slags og baade en med unge og en stor gruppe paa ca. 40. Ellers saa vi lidt paa planter og insekter, deriblandt ogsaa en fugleedderkop som det lykkedes Johan at lokke halvt ud af sit hul. Den tredje tur var mest for at se paa traeer og vi saa nogle kaempe nogle. De var lidt imponerende. Paa vej hjem fra den tur var vores nattevandring. Dvs. at det blev moerkt inden vi kom hjem og vi gik rundt med lommelygter. Der saa vi mest insekter og froer.

Tirsdag skulle vi hjem igen kl. 8, men inden var vi igen ovre og se paa papegoejer og vi fik set lidt flere inden vi fik skraemt dem vaek. Derefter tog vi baaden og bussen tilbage til lufthavnen, hvor vi tog flyet tilbage til Cusco.

Det var en alletiders tur i junglen, og vi saa en masse ting. Selv lodgen var temmelig luxurioes og vi noed livet. Vejret var rigtig godt, for bortset fra den foerste dag regnede det ikke. Saa alt i alt kunne det vist ikke vaere bedre, selvom jeg gerne ville have fanget en piratfisk :)